Sektor spożywczy odnotuje ożywienie w 2025 roku, napędzane rosnącymi wynagrodzeniami oraz poprawą sytuacji finansowej gospodarstw domowych, wynika z raportu firmy PMR Market Experts. Prognozy wskazują, że dynamika wzrostu przekroczy 7%, co oznacza wyraźne przyspieszenie w porównaniu do 2024 roku, choć nadal pozostanie poniżej średniej z lat 2021-2024. Jednym z kluczowych czynników kształtujących rynek będzie realny wzrost wartości sprzedaży, niezależny od wpływu inflacji, wskazano.
„Perspektywa długoterminowa, obejmująca lata 2025-2030, wskazuje na stabilizację tempa wzrostu na poziomie około 5% rocznie. Oczekuje się, że istotnym czynnikiem wspierającym branżę będzie poprawa sytuacji materialnej gospodarstw domowych, przy jednoczesnym stopniowym wyhamowaniu inflacji” – czytamy w komunikacie dotyczącym raportu „Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2024. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2024-2029”.
Eksperci PMR Market Experts przewidują, że struktura sprzedaży w branży spożywczej nadal będzie się zmieniać. Najszybszy rozwój odnotują sieci dyskontowe, małe supermarkety proximity, placówki convenience oraz sprzedaż internetowa. Format convenience, oparty na wygodzie i szybkości zakupów, będzie umacniał swoją pozycję na rynku, co potwierdzają intensywne inwestycje sieci, takich jak Dino i Żabka.
Jednocześnie rosnąca popularność zakupów online będzie wynikać z rosnących oczekiwań młodszych pokoleń, które cenią wygodę, możliwość porównywania cen oraz opcję dostawy do domu, podkreślono.
„Z kolei segment hipermarketów oraz małych, niesieciowych sklepów specjalistycznych – w tym warzywniaków, sklepów mięsnych czy monopolowych – będzie zmagać się z dalszymi wyzwaniami. Zmieniające się preferencje konsumentów, silna konkurencja oraz trudności z sukcesją rodzinnych biznesów przyczynią się do ich stopniowego spadku liczby” – czytamy dalej.
Badania wskazują, że ponad 70% Polaków ograniczało swoje wydatki spożywcze z powodu inflacji. Wprawdzie w 2025 roku ten odsetek zmniejszy się o około 10 pkt proc., jednak ostrożność w zakupach nadal będzie widoczna. Konsumenci w dalszym ciągu będą poszukiwać atrakcyjnych cen i promocji, a największym kanałem sprzedaży pozostaną dyskonty, podano także w materiale.
Kluczowe czynniki wpływające na podniesienie poziomu wydatków to:
– wzrost wynagrodzeń – rekordowe podwyżki płac z 2024 roku przełożą się na siłę nabywczą konsumentów,
– kolejny rok podwyżek – w 2025 roku płace w Polsce nadal będą rosły w tempie ponadprzeciętnym,
– stopniowe wyhamowanie inflacji – poprawa realnej wartości dochodów zachęci konsumentów do większych wydatków, wymieniono.
Źródło: ISBnews
Artykuł Rynek spożywczy wzrośnie o ponad 7% r/r w 2025 pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.