65% MŚP nie uwzględnia AI w swojej strategii biznesowej



Prawie 2/3 przedstawicieli sektora MŚP (65%) nie posiada nie posiada strategii, która uwzględnia wykorzystanie sztucznej inteligencji, ani jako osobnego dokumentu, ani jako elementu strategii biznesowej, wynika z Barometru AI na I półrocze 2025 roku przygotowanego przez EFL. Dotyczy to zwłaszcza przedsiębiorstw transportowych i HoReCa.

„Z naszych badań wynika, że wdrażanie sztucznej inteligencji w sektorze MŚP ma dziś raczej charakter punktowy i operacyjny niż strategiczny. Zaledwie niewielka część polskich firm z sektora MŚP posiada oficjalny dokument, która uwzględnia wykorzystanie sztucznej inteligencji, czy to jako osobny dokument, czy element ogólnej strategii biznesowej. Firmy częściej sięgają po konkretne narzędzia, ale rzadko osadzają te działania w szerszym kontekście rozwoju organizacji. A bez strategii – rozumianej jako przemyślany plan na poziomie zarządczym – trudno mówić o efektywnej i trwałej transformacji. Przedsiębiorcy widzą potencjał AI, zwłaszcza w automatyzacji i poprawie efektywności, ale często brakuje im wsparcia w analizie, planowaniu i wdrażaniu tej technologii w sposób spójny z celami firmy. To pokazuje, że choć świadomość potencjału AI rośnie, nadal brakuje systemowego podejścia do tej technologii” – powiedział wiceprezes EFL Paweł Bojko, cytowany w komunikacie.

Strategię rozwoju AI jako odrębny dokument posiada 0,44% badanych firm. Częściej (łącznie 35% firm) elementy dotyczące wykorzystania AI są wpisane w ogólną strategię rozwoju. Takie rozwiązanie stosuje 15% mikrofirm, 37% małych i 62% średnich przedsiębiorstw, podkreślono.

„Zdecydowana większość przedstawicieli sektora MŚP (65%) nie posiada żadnego formalnego dokumentu, który przedstawia podejście organizacji do AI. W tej grupie 19% respondentów deklaruje, że dokument uwzględniający AI powstanie w ich firmie w najbliższym czasie. W szczególności w branżach zdrowia (30%), handlu (28%) i przemysłu (22%). Natomiast 46% przedsiębiorców nie posiada żadnego dokumentu odnoszącego się do sztucznej inteligencji i nie planuje tego zmieniać. Takie podejście dominuje zwłaszcza w najmniejszych firmach – aż 73% mikroprzedsiębiorstw przyznaje, że AI nie jest ujęta w ich strategii ani obecnie, ani w planach” – czytamy dalej.

W firmach, które decydują się na wdrażanie sztucznej inteligencji, dominuje podejście zadaniowe. AI wykorzystywana jest przede wszystkim w automatyzacji usług (78%). Kolejne zastosowania to przyspieszenie przetwarzania danych (30%) i obsługa klienta (26%). Rzadziej wskazywane są zastosowania takie jak automatyzacja produkcji (12%), weryfikacja dokumentów (10%) czy personalizacja marketingu (6%).

Najczęściej wskazywaną motywacją jest potrzeba automatyzacji i usprawnienia usług – na ten cel wskazuje 81% respondentów. Kolejne to zwiększenie przychodów (45%) i ograniczenie kosztów (31%). Dla co czwartej firmy wdrożenie AI to sposób na zwiększenie konkurencyjności (26%). 7% respondentów uzasadnia swoje decyzje chęcią nadążania za trendami, a 2% wiąże rozwój AI z planami redukcji zatrudnienia, wskazano również.

Największą barierą we wdrażaniu AI są rosnące koszty technologii oraz zależność od zewnętrznych dostawców – wskazuje na to po 73% badanych firm. Na drugim miejscu znalazły się obawy przed cyberatakami (38%), a na trzecim – awaryjność systemów (31%). Co czwarta firma obawia się konieczności reorganizacji pracy i szkoleń, a co szósta – braku odpowiednich kompetencji w zespole. Tylko marginalny odsetek firm (0,7%) dostrzega problem braku regulacji prawnych w obszarze AI.

Barometr AI jest syntetycznym wskaźnikiem informującym o skłonności firm z sektora MŚP do wdrażania rozwiązań opartych o wykorzystanie sztucznej inteligencji (AI). Podstawową miarą analityczną jest algorytm stworzony na podstawie danych zgromadzonych w trakcie badania przedsiębiorców. Przyjmuje on wartości od 0 do 100, przy czym zagregowany wynik powyżej 50 punktów oznacza, że występują sprzyjające warunki do rozwoju AI w ramach MŚP, natomiast wynik niższy oznacza, że warunki te są niekorzystne.

Badanie jest przygotowywane przez Ecorys na zlecenie Europejskiego Funduszu Leasingowego, a jego wyniki są publikowane co pół roku. Uczestnicy badania to mikro-, małe i średnie firmy z całej Polski – łącznie 455 podmiotów. Technika badawcza: badanie ilościowe z wykorzystaniem techniki wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI). Pierwsza edycja badania odbyła się od 15 stycznia do 14 lutego 2025 roku.

Źródło: ISBnews

Artykuł 65% MŚP nie uwzględnia AI w swojej strategii biznesowej pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Leave a Reply