Orlen rozpoczął sprzedaż paliwa lotniczego SAF w Warszawie, Krakowie i Katowicach



Orlen wprowadził do oferty na lotniskach w Warszawie, Krakowie i Katowicach nowy rodzaj paliwa lotniczego SAF, które pozwala na znaczne ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, podała spółka. 

„Wprowadzenie SAF do naszej oferty dla lotnictwa to kolejny krok w realizacji strategii do 2035 roku. Zwiększamy portfolio proponowanych klientom produktów, a równocześnie odpowiadamy na konieczność dekarbonizacji biznesu – tak po stronie producenta, jak i kupującego. SAF to także odpowiedź na oczekiwania przewoźników i ich pasażerów, którzy chcą podróżować bardziej ekologicznie” – powiedział wiceprezes ds. handlu hurtowego i logistyki Ireneusz Sitarski, cytowany w komunikacie. 

SAF (Sustainable Aviation Fuel) to paliwo wytwarzane z surowców odnawialnych lub odpadowych, spełniających kryteria zrównoważonego rozwoju, które nie wpływają na degradację lasów, zasoby żywności ani wody. W zależności od technologii, wykorzystywane do produkcji SAF mogą być m.in. oleje posmażalnicze oraz odpady komunalne, przemysłowe, rolnicze i leśne. W praktyce, komponent powstały z surowców odnawialnych, jest mieszany z tradycyjnym paliwem lotniczym JET.

„Wprowadzenie SAF na Lotnisku Chopina w Warszawie to istotny krok w transformacji lotnictwa w kierunku neutralności klimatycznej. Naszym priorytetem jest tworzenie warunków, które umożliwią przewoźnikom redukcję emisji i realizację ich strategii zrównoważonego rozwoju. Jako Polskie Porty Lotnicze wspieramy działania przyspieszające dekarbonizację sektora lotniczego, zgodnie z naszą strategią ESG, oraz rozwój ekologicznych technologii w transporcie lotniczym” – dodał członek zarządu PPL ds. strategii i marketingu Adam Sanocki. 

Paliwa SAF emitują mniejsze ilości gazów cieplarnianych niż konwencjonalne paliwa lotnicze, co pozwala na dekarbonizację tego obszaru. SAF wyprodukowany przy użyciu odnawialnych źródeł energii pozwala na znaczące ograniczenie emisji gazów w całym łańcuchu, od produkcji tego paliwa, do jego spalania w samolotach. Paliwo to jest odpowiednie dla obecnie stosowanych silników odrzutowych, co pozwala liniom lotniczym na natychmiastowe wdrożenie go do użytku i obniżenie emisji wykonywanych operacji, podkreślono w materiale. 

„Wprowadzając SAF do sprzedaży, Orlen wypełnia także wymogi unijnego rozporządzenia ReFuelEU Aviation, które zakłada udział zrównoważonego paliwa w całej sprzedaży w 2025 roku na poziomie 2%. Rozporządzenie dotyczy lotnisk na terenie Unii Europejskiej, które w poprzednim roku przekroczyły liczbę 800 tys. obsłużonych pasażerów lub 100 000 ton cargo. ORLEN oferuje aktualnie usługę tankowania SAF na trzech portach w kraju: w Warszawie na lotnisku Chopina, w Krakowie i Katowicach” – czytamy w komunikacie. 

Rozporządzenie ReFuelEU Aviation zakłada wzrost udziału SAF w ogólnej sprzedaży paliw lotniczych w kolejnych latach: do 6% w 2030, 20% w 2035 i 70% w 2050. Aby wypełnić te wymagania, Orlen rozwija instalację uwodornienia olejów roślinnych (HVO) w Płocku, która ma pozwolić na produkcję paliwa lotniczego z posmażalniczych olejów spożywczych. Do czasu jej uruchomienia, koncern pozyskuje komponent z zagranicy.

Grupa Orlen zarządza rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie, prowadzi działalność detaliczną w Europie Środkowej, wydobywczą w Polsce, Norwegii, Kanadzie i Pakistanie, a także zajmuje się produkcją energii, w tym z OZE i dystrybucją gazu ziemnego. W ramach budowy koncernu multienergetycznego spółka sfinalizowała przejęcia Grupy Lotos i PGNiG oraz większościowego pakietu Grupy Energa. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 296,95 mld zł w 2024 r. Spółka jest notowana na GPW od 1999 r.; wchodzi w skład indeksu WIG20.

Źródło: ISBnews

Artykuł Orlen rozpoczął sprzedaż paliwa lotniczego SAF w Warszawie, Krakowie i Katowicach pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Leave a Reply