Ograniczenie wydatków na Wielkanoc względem ubiegłego roku planuje 47,5% konsumentów



Ograniczenie tegorocznych wydatków na zakupy wielkanocne względem zeszłorocznych planuje 47,5% aktywnych konsumentów, wynika z raportu „Świąteczne zakupy Polaków 2024” Grupy BLIX. Rok temu 67,7% shopperów planowało zachować większą oszczędność niż w 2022 roku. Obecnie 31% ankietowanych nie chce pomniejszać świątecznych wydatków w stosunku ubiegłorocznych. Poprzednio 18,3% respondentów deklarowało taką postawę.

„W mojej ocenie kilka istotnych czynników wpłynęło na zmniejszenie różnicy pomiędzy osobami planującymi ograniczenie wydatków i zamierzającymi je zwiększyć w porównaniu z poprzedzającym rokiem. Kluczową rolę mógł odegrać obniżony o prawie 10 pkt proc. poziom inflacji. W związku z tym, że ceny produktów i usług względem wcześniejszego roku nie rosną tak szybko, konsumentom łatwiej jest utrzymać swoje wydatki na stabilnym poziomie. Po drugie, zwiększyła się siła nabywcza osób, które zyskały na wzroście płacy minimalnej o 17,7% i podniesieniu świadczenia wychowawczego z 500 zł do 800 zł” – powiedział współautor badania z Grupy BLIX Krzysztof Łuczak, cytowany w komunikacie.

„Stabilizacja cen energii i produktów rolnych zmniejszyła skłonność producentów do podwyżek. Ponadto na rynku obserwujemy nasiloną konkurencję między sieciami handlowymi. Prowadzi ona do zwiększonej liczby promocji i ofert specjalnych, na przykład bonów rabatowych czy kuponów. To z kolei może zachęcać konsumentów do większych zakupów” – dodał drugi ze współautorów badania z Grupy BLIX Marcin Lenkiewicz.

Z raportu wynika również, że 17,2% shopperów jest niezdecydowanych pod względem ewentualnego ograniczenia wydatków na zakupy świąteczne. Rok temu dotyczyło to 12,9% konsumentów. Teraz ta kwestia nie ma znaczenia dla 4,3% osób. Poprzednio twierdziło tak 1,1%.

Konsumenci zdecydowani na ograniczenie tegorocznych wydatków przeważnie chcą je zredukować o 15-20% względem zeszłorocznych. Tak deklaruje 23,7% ankietowanych. Rok temu ten przedział wskazało 22,1% badanych. Obecnie 23,5% konsumentów nastawionych na większe oszczędności zamierza ograniczyć wydatki o 10-15% w stosunku do ubiegłorocznych. Rok wcześniej 17,7% podało ten przedział.

Tym razem ograniczenie wydatków o 20-30% zapowiada 16,7% oszczędzających Polaków. Poprzednio wskazywało tak 17,5%. Z kolei niezdecydowani w tym względzie stanowią 13,3%. Rok temu było ich 17,8%, wskazano również.

„Ponadto autorzy badania informują, że o 10% zamierza ograniczyć wydatki 10,9% konsumentów nastawionych na oszczędzanie (rok temu – 7,6%). Redukcje na poziomie 30-40% planuje zaledwie 6,2% shopperów z ww. grupy (poprzednio – 8,5%). Z kolei o 40-50% chce ciąć świąteczne wydatki 4,4% ankietowanych (w ub.r. – 6,6%). Zmniejszenie nakładów o więcej niż 50% zapowiada 1,3% respondentów (wcześniej – 2,2%)” – zakończono.

Badanie zostało przeprowadzone na początku marca 2024 roku metodą wywiadów internetowych przez Grupę BLIX na próbie 1294 konsumentów, którzy we własnych gospodarstwach domowych są odpowiedzialni za realizację zakupów.

Źródło: ISBnews

Artykuł Ograniczenie wydatków na Wielkanoc względem ubiegłego roku planuje 47,5% konsumentów pochodzi z serwisu Inwestycje.pl.

Leave a Reply